Iskolánk pályázatot nyert a HAT-19-02 kódú HATÁRTALANUL Együttműködés középiskolák között című programban. Partnerintézményünk a vajdasági Szabadkáról az Ivan Sarić Műszaki Iskola.
A vajdasági diákok már 2019 őszén meglátogattak bennünket.
A korai reggeli órákban indultak a Vajdaságból a diákok és kísérőik. A határon szerencsésen átjutva az első nagy megálló a főváros, Budapest volt. Autóbusszal tekintették meg a várost, a főbb nevezetességeket tekintették meg: Országház, Citadella, Halászbástya, Hősök tere, Budai vár, stb.
Az esti órákban érkeztek Szombathelyre, ahol először a Puskás Tivadar Szakképző Iskolában fogyasztották el jó hangulatban a vacsorát. A késő esti órákban elfoglalták szállásukat.
A 2. napon megtekintették a Jáki templomot és környékét, illetve Kőszeg városát is. Megismerhették a város történelmét, a magyar - török háborúban elfoglalt szerepét. A diákoknak lehetőségük volt szabadidő keretében gokartozni, a kőszegi tó környékén sétálgatni, ahol az ottani állat-és növényvilágot fedezhették fel.
A 3. nap Nagycenk és a Fertő-tó környékének felfedezése volt a program. Nagy élményt jelentett a kastély meglátogatása, illetve a tavon történő hajózás is. A Fertőrákosi kőfejtőben lehetőségük nyílt bepillantani a barlangszínház működésébe is.
4. nap Iskolai program: A diákok és kísérőik a korai órákban érkeztek iskolánkba, ahol először az igazgató úr irányításával megtekintették az iskola épületét, a tantermeket, laborokat, a tanműhelyt, a szabadidős helyszíneket. Megismerték a CAD-CAM szakma sajátosságait, specialitásait, és érdekes előadásokat hallgathattak meg az elhelyezkedési lehetőségekkel kapcsolatban. A délelőtt folyamán sport tevékenységekben mérettették meg magukat, röplabda, kosárlabda és foci voltak terítéken. Vidám játékok is színesítették a programot, majd közös énekléssel zárult a találkozónk. Délután érdekes feladatok segítségével közösen megtekintettük városunkat, Szombathelyt (Székesegyház, Romkert, Fő tér, Zsinagóga, Csónakázó-tó).
5.nap a reggeli órákban a vajdasági diákok bejöttek iskolánk udvarába, ahol elbúcsúztunk egymástól a mihamarabbi találkozás reményében, ami sajnos a pandémia miatt 2 évvel eltolódott.
A projektben résztvevő pedagógusok: Geröly Péter és László Rita 35 diákkal, az 5/13.B, a 12/C a 10/E és a 10/D osztályból 2021. szeptember 13-tól szeptember 17-ig tartózkodtak a Vajdaságban. Az utazást megelőzte egy előkészítő óra, melyen a pedagógusok felkészítették a tanulókat az utazásra, előadást tartottak Szerbia földrajzáról, történelméről, a határon túli magyarság helyzetéről.
Az utazás első állomása Szabadka, ahol megtekintettük a szecessziós stílusban épült Városházát, a szabadkai Népszínházat, illetve a Zsinagógát. A délután folyamán ellátogattunk Palicsra, egy gyönyörű tóhoz, ahol szabadidős program keretében lehetett élvezni a kellemes időt, a szép környezetet.
A második napon találkoztunk a partneriskola néhány képviselőjével, a diákok egy részével. Sajnos a pandémia miatt az iskolai programokat el kellett halasztani, de a szabad levegőn töltött beszélgetés is élményt jelentett mindenki számára. Ezen a napon ellátogattunk Csantavérre, megtekintettük a monumentális katolikus templomot. Még ezen a napon Zenta községben jártunk, ahol a Városháza termeiben tanulmányozhattuk Savoyai Jenő török hadsereg ellen aratott káprázatos győzelmének történetét. A kb. 50 m magas kupolából gyönyörű kilátás fogadott bennünket. Még a késői délutánon a palicsi állatkertet is megnéztük, ahol elég sok egzotikus állatot láthattunk.
A harmadik nap Belgrád, Szerbia fővárosa következett kirándulásunk programjában. A nándorfehérvári diadal helyszínén jártunk, ahol idegenvezetőnk nagyon sok érdekességet mesélt, még az érettségizett diákok is szájtátva figyeltek.
A negyedik nap a szendrői várban sétáltunk egy kellemeset, majd a kirándulás talán csúcspontjához, Galambócra utaztunk. A vár szinte a Duna folyóra épült, lenyűgöző maga az építmény. A várból kicsit távolra nézve a Vaskapu szoros is felsejlett.
Az ötödik nap a hazautazással telt, kb. 650 km utat tettünk meg Szombathelyig. Még megálltunk Péterváradon és Újvidéken, de ezeken a helyeken már nem sokat időztünk.
Projektünk lezárásaként értékelő óránkat csoportfeladatokkal kezdtük, melynek során az első csoport a magyarság helyzetéről beszélt a Délvidéken – történelmi ismeretek és személyes tapasztalatok alapján. A 2. csoport összegyűjtötte, majd ismertette, milyen lehetőségek vannak a kapcsolatteremtésre és kapcsolattartásra a vajdasági diákokkal. A csoportmunka után a kísérő tanárok tartottak egyéni beszámolókat tapasztalataikról.
Geröly Péter projektvezető