Hogyan lehet a műszaki érdeklődésű tanulókkal a humán tantárgyakban is sikereket elérni? Iskolánk humán munkaközössége tudatosan törekszik arra, hogy iskolánk diákjai, a jövő műszaki értelmisége meghatározó humán műveltséggel is rendelkezzen. Intézményünk egyik nevelési célja az, hogy ne csupán jó műszaki szakemberek, hanem sokoldalúan művelt fiatalok hagyják el a padsorokat, akik nyitottak a szakmai és szellemi fejlődésre, újdonságokra, és az élet minden területén megállják a helyüket. Fontosnak tartjuk az alapműveltséget, valamint a kommunikációs képességek fejlesztését. Szakmai célkitűzéseink közé tartozik a tanulók felkészítése az érettségire, illetve az alsóbb évfolyamokon a humán tárgyak értékeinek felismertetése. Ennek érdekében rendszeresen szervezünk diákjainknak iskolán kívüli kulturális programokat, melyekre pályázatokkal igyekszünk előteremteni az anyagi forrásokat. Az iskolai rendezvények és versenyek mellett gondot fordítunk a tanulók iskolán kívüli kulturális nevelésére is. Ezt a célt szolgálják a tematikus kirándulások. A 9-10-11. évfolyamokon már hagyománnyá vált a budapesti irodalmi múzeumok megtekintése a költészet napján, október 6-hoz kapcsolódóan a komáromi Monostori erőd meglátogatása. Tavasszal a pénzügyi témahét kapcsán szervez a munkaközösség két tagja egy budapesti kirándulást a hamarosan megnyíló Magyar Nemzeti Bank Látogatóközpontjába.
A humán munkaközösség sok iskolai rendezvényben érdekelt, és nem könnyű feladat hárul ránk a napi oktatási folyamatban sem: mind a történelem, mind a magyar nyelv és irodalmat egész osztályban, csoportbontás nélkül tanítjuk. A munkaközösség feladata a különféle tantárgyi versenyekre való felkészítés mellett az iskolai rendezvények és ünnepségek szervezésében, lebonyolításában való aktív részvétel.
Intézményünk nyitott az újításokra. Nem gondoljuk azt, hogy a formális ünneplések kora lejárt, de valljuk, hogy alkalmanként a megszokott tevékenységeken változtatva közelebb hozzuk a történelmet diákjaink számáraMinden évben nagy hangsúlyt fektetünk iskolai ünnepélyeinkre: október 6., október 23., a kommunista diktatúrák áldozatainak emléknapja, március 15., a magyar költészet napja, és a Holocaust Emléknapja, a Nemzeti Összetartozás Napja. Ezekről rendhagyó módon, projektmunka segítségével emlékezünk meg, mivel úgy gondoljuk, ez a munkaforma alkalmas arra, hogy a diákok szélesebb rétegét vonja be a megemlékezésbe, illetve a személyes élmény és tapasztalás révén szerzett ismeretek rendszerint mélyebben beivódnak a diákok emlékezetébe. Arra törekszünk, hogy az igényesen megrendezett, mély tartalommal megtöltött rendezvények és megemlékezések olyan maradandó élményt jelentsenek tanulóink számára, melyek hangulatára évek múltán is szívesen emlékeznek vissza. (fotógaléria az eseményekről)
2016-ban kiemelt kulturális programként jelentkezett az ’56-os forradalom emlékének és eseményeinek méltó és rendhagyó megünneplése. Iskolánk egy interaktív emlékkiállítás létrehozásával és projektnap szervezésével tisztelgett az évforduló előtt. A rendezvény médiavisszhangja is igazolta törekvéseinket. (Szombathelyi TV, Vas Népe Online, Nyugat.hu)
Az iskolánkban már évek óta hagyománnyá vált tudományokat népszerűsítő előadásainkat kísérő érdeklődés és aktív részvétel arra ösztönözte az iskola tanárait, hogy a szombathelyi fiatalok számára is biztosítson lehetőséget az ilyen típusú rendezvényeken való részvételre. Szándékainkat a „Mindentudás középiskolája” rendezvénysorozatunk keretein belül valósítottuk meg a 2011/2012-es tanévben az iskola alapítványa, a humán, a természettudományi és idegen nyelvi munkaközösségének együttműködésével. A város és a megye középiskolásainak részvételével tudományos előadásokat és azok anyagára épített vetélkedőt rendeztünk. Az előadásokat az iskola tanárai, illetve tudományos szaktekintélynek számító, meghívott előadók és neves előadóművészek prezentálták. A vetélkedőn a város középiskoláinak legjobb diákjai versengtek a mindentudóknak járó dicsőségért. Ezt a programunkat a jövőben is szeretnénk megvalósítani. A korábbi rendezvényünk emlékezetét facebook oldalunk őrzi.
Minden évben újra és újra felvetődik a holokauszt áldozatai és a magyarországi deportálások emléknapja kapcsán, hogy miként lehetne a diákokkal úgy feldolgozni e traumatikus eseményeket, hogy az ismeretek gyarapítása mellett a nevelési, etikai aspektus is kellő hangsúlyt kapjon. Iskolánkban nagy gondot fordítunk erre akár rendkívüli történelem órák keretében.
Tevékenységeink nem korlátozódnak kizárólag az iskolai rendezvényekre és versenyekre, hanem valamennyien több szinten (városi, megyei) képviseljük intézményünket, hiszen szép eredményeket értünk el a következő versenyeken:
- az Édes Anyanyelvünk nyelvhasználati,
- az Implom József helyesírási,
- Magyar Kultúra Napja alkalmából Körmenden rendezett versenyen,
- a Szép Magyar Beszéd megyei versenyen,
- történelemből a megyei és regionális versenyeken
Szem előtt tartjuk az iskola jövőjét is. Ezt célozza a már hagyománnyá vált vetélkedő, amelyet a megye általános iskoláinak végzős diákjai számára szervezünk minden ősszel. A témák változnak, de a cél ugyanaz: intézményünket megismerve minél több tanuló döntsön az itteni tanulmányok folytatása mellett.
A munkaközösség tagjai a sok feladat ellenére szívesen és aktívan vesznek részt továbbképzéseken és sok tevékenységbe vonnak be bennünket iskolán kívül városi és megyei szinten is. Egy műszaki profillal rendelkező intézményben méltán lehetünk elégedettek mind a tanulók, mind a munkaközösség tagjainak munkájával, hiszen intézményünkben a humán terület, az ezekhez a tantárgyakhoz kapcsolódó versenyek és rendezvények eredményesek. Mindez a munkaközösség tagjainak időt nem kímélő, lelkes hozzáállásának köszönhető. Örvendetes, hogy egyes rendezvényeink túllépnek az iskolai érdeklődés határán: egy–egy szervezett kiállítás, kirándulás, előadás mindig sok érdeklődő diákot vonz.
A fentiek csak ízelítőül szolgálnak a munkaközösségben végzett tevékenységekről, de bizonyítékai annak, hogy aki a Gépiparit választja, mind reál, mind humán vagy szakmai területen talál értékes programokat, tennivalókat.