Természettudományok

Iskolánkban a szakgimnáziumi képzésben minden szakhoz azonos matematika, fizika és komplex természettudományos tantárgyi óraszám és tananyag tartalom tartozik.

A diákok mind a négy évfolyamon csoportokban tanulják a matematikát, hetente három órában.
A 9. évfolyamon a komplex természettudományos tantárgy heti óraszáma három (biológia, földrajz és  kémia) .
A fizika tantárgyat 10. 11. és 12. évfolyamon csoportbontásban, heti két-két órában oktatjuk.

Matematika

A szakgimnáziumi képzéseknek megfelelően a diákokat közép- és emelt szintű érettségire is készítjük matematikából.
A matematika tanulása, alapos megismerése, az alkalmazhatóság felismerése azért is fontos, mert a matematikai ismeretek előkerülnek többek között a természettudományos tárgyaknál (fizika, kémia), programozásnál, táblázatkezelésnél, adatbázis kezelésnél, gépészeti számításoknál, műszaki ábrázolásnál.

A tanulás, az érettségire való felkészülés megkönnyítése érdekében segédanyagokat, gyakorló feladatsorokat, mintadolgozatokat készítünk a diákoknak.

Iskolánkban a matematika tanításában használt szoftverek:

  • GeoGebra: Matematika-oktatási segédeszköz, mely témájában a geometriához, algebrához és kalkulushoz kapcsolódik.
  • Poly Pro: Testek és testhálók tömegének megjelenítését teszi lehetővé a program.
  • Euler3D: Térgeometriai szerkesztőprogram, a különböző térbeli alakzatok és felületek szemléltetésére
  • Realika: Jelenleg interaktív digitális természettudományi leckékkel  (59 biológia, 59 fizika, 63 kémia, 70 matematika). A leckék nagy mennyiségben tartalmaznak illusztrációkat, animációkat, filmeket, modelleket és feladatokat.
  • Zanza TV: Videós oktatóportál középiskolás diákok számára. Mindenki korlátlanul és ingyenesen hozzáférhet, bármikor és bárhol.
  • Graph: Matematikai segédeszköz, alakzatok, függvény ábrázolására, számítási feladatok elvégzésére.  

A tanulók matematika teljesítményét folyamatosan több alkalommal is mérjük:

  • Kilencedik évfolyam elején bementi méréssel tárjuk fel a hozzánk érkező tanulók matematikai ismereteit.
  • Az országos kompetencia mérésen a tizedik évfolyamos diákok matematika képességeit vizsgálják.
  • Minden év végén egységes évfolyam dolgozatot íratunk.
  • Tizenkettedik osztályban próba érettségi vizsgán tárjuk fel a maturálók matematikai felkészültségét.   

Az értékelés a tanév folyamán formálisan és informálisan is történik. Formális számonkérés esetén egységes az osztályozás (30%-tól elégséges, 50%-tól közepes, 70%-tól jó, 90% felett jeles)

Az országos összehasonlításra lehetőséget adó statisztikai adatok azt mutatják, hogy a Gépipariban eredményes a matematika oktatás. Iskolánk diákjai az országos átlag felett teljesítenek matematikából  a kompetencia mérésen és az érettségi vizsga során.

Komplex természettudomány

A tantárgynak  szerepe van abban, hogy rendszerezze, frissen tartsa, illetve kiegészítse a diákok meglevő tudását, és fejlessze természettudományos gondolkodásukat, képességeiket. A tananyag feldolgozása során kísérleteket végeznek és az eredményeiből következtetéseket vonnak le. A komplex természettudomány tantárgy keretében lehetőségünk nyílik arra, hogy a természeti folyamatokat minél több szempontból megvizsgálhassuk. Segítséget biztosít az OFI által javasolt 22 téma, melyek feldolgozásához IKT (információs és kommunikációs technológiák) eszközök az iskolában rendelkezésre állnak. A kémia ismeretek szoros kapcsolatban vannak az anyagismeret és anyagvizsgálat tantárgy keretében tanultakkal. A természettudományos ismeretek a szakmai képzés megalapozásában is fontosak. A tantárgy kapcsolatot teremt a tudományos eredmények, a természettudományos, a műszaki műveltség és a hétköznapi életben felmerülő problémák között.

 Fizika

A fizika az élet minden területén megjelenik, ismerete mindenki számára fontos, hogy a mindennapokban használható ismeretekre tegyen szert. A tananyag feldolgozása minden témakörben gyakorlati tapasztalatokkal, kísérletekkel, praktikus, hasznos ismeretekkel indul. A tanulók a tantervi témakörök megismerése során értelmezik a jelenségeket, megismerik a technikai alkalmazásokat, és így képesek lesznek eligazodni. a körülöttünk lévő természeti-technikai környezetben. A helyi tanterv lehetővé teszi a mélyebb összefüggések felismerését, önálló ismeretszerzést a mérnöki és a természettudományos pályára készülők számára is.

A természettudományos képzés során is jól használhatóak az informatikai eszközök: A fizikában ezek elsősorban a mérések értékelését segítő szoftverek (Audacity, Tracker), illetve a megfelelően megválasztott oktató programok, interneten elérhető filmek, animációk, szimulációk.  

A fizika tantárgy keretében eszközként használandó a matematika.
A fizika eredményes tanulása minden diák érdeke, mely megteremti a lehetőségét, hogy logikusan gondolkodó, kész felnőttekké váljanak.

A kerettantervi óraszámok miatt rendkívül céltudatos a helyi tantervünk összeállítása, hiszen minden tanulónk számára biztosítani kell a korszerű természettudományi műveltség elsajátítását.

Versenyek

A hagyományos megyei szervezésű versenyeken rendszeresen kimagasló eredményekkel veszünk részt:

  • a Bolyai János Megyei Matematikaversenyen,
  • a Szerethető Matematikaversenyen,
  • az Irinyi János Országos Kémia Versenyen,
  • Oláh György több fordulós levelezős kémia versenyen,
  • Eötvös Lóránd Megyei Fizika versenyen,
  • Mikola Sándor Országos Tehetséggondozó Fizikaversenyen,
  • Országos Szilárd Leó Fizikaversenyen,
  • Egészség megéri? városi vetélkedőn.

A természettudományos munkaközösség tagjai az iskolai élet aktív részvevői (elemgyűjtés, tankönyv rendelés, papírgyűjtés, véradás, kulturális programok szervezése, műsorok készítése, osztályfőnöki tevékenység).

Az iskolában rendszeresek a matematika- és tudománynépszerűsítő programok (kirándulások, előadások, matematikatörténeti kiállítások).
Budapest: Elektrotechnikai Múzeum, Gothard Asztrofizikai Obszervatórium

Törekszünk a felsőoktatási intézményekkel, a szakmai társaságokkal való kapcsolattartásra.

A munkaközösség több tagja rendszeres érettségi elnöki és emelt szintű vizsgáztatói feladatokat is vállal.

A szakmai ismeretek bővítésének egyik lehetősége pedagógus szakvizsgás képzéseken való továbbtanulás. A munkaközösség nyolc tagjának van szakvizsgája. 

Pályázatokon is részt veszünk: Programok szervezéséhez, versenyek lebonyolításához, szakmai tanulmányutakhoz, természettudományos tantárgyak emelt és középszintű tanításához, érettségi vizsgához szükséges kísérleti eszközök beszerzéséhez kérünk és kapunk anyagi támogatást.

Eseménynaptár

December 2018
H K Sz Cs P Szo V
1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31

Következő események

Szombati munkanap (december 31. helyett) – Tanítás nélküli munkanap: Nevelési értekezlet
2018 december 15
Téli szünet
2018 december 27
Téli szünet
2018 december 27
Téli szünet
2018 december 27
Téli szünet
2018 december 27
Téli szünet
2018 december 27
Téli szünet
2018 december 27
Téli szünet
2018 december 27
Félévi osztályozó értekezlet
2019 január 24
Félév utolsó napja
2019 január 25

1%
Kérjük adójának 1%-ával támogassa az iskolai alapítvány működését.

Az  iskolai alapítvány tevékenységéről ide kattintva kaphat további információt.