Természettudományok

Iskolánkban a szakgimnáziumi képzésben minden szakhoz azonos matematika, fizika és komplex természettudományos tantárgyi óraszám és tananyag tartalom tartozik.

A diákok mind a négy évfolyamon csoportokban tanulják a matematikát, hetente három órában.
A 9. évfolyamon a komplex természettudományos tantárgy heti óraszáma három (biológia, földrajz és  kémia) .
A fizika tantárgyat 10. 11. és 12. évfolyamon csoportbontásban, heti két-két órában oktatjuk.

Matematika

A szakgimnáziumi képzéseknek megfelelően a diákokat közép- és emelt szintű érettségire is készítjük matematikából.
A matematika tanulása, alapos megismerése, az alkalmazhatóság felismerése azért is fontos, mert a matematikai ismeretek előkerülnek többek között a természettudományos tárgyaknál (fizika, kémia), programozásnál, táblázatkezelésnél, adatbázis kezelésnél, gépészeti számításoknál, műszaki ábrázolásnál.

A tanulás, az érettségire való felkészülés megkönnyítése érdekében segédanyagokat, gyakorló feladatsorokat, mintadolgozatokat készítünk a diákoknak.

Iskolánkban a matematika tanításában használt szoftverek:

  • GeoGebra: Matematika-oktatási segédeszköz, mely témájában a geometriához, algebrához és kalkulushoz kapcsolódik.
  • Poly Pro: Testek és testhálók tömegének megjelenítését teszi lehetővé a program.
  • Euler3D: Térgeometriai szerkesztőprogram, a különböző térbeli alakzatok és felületek szemléltetésére
  • Realika: Jelenleg interaktív digitális természettudományi leckékkel  (59 biológia, 59 fizika, 63 kémia, 70 matematika). A leckék nagy mennyiségben tartalmaznak illusztrációkat, animációkat, filmeket, modelleket és feladatokat.
  • Zanza TV: Videós oktatóportál középiskolás diákok számára. Mindenki korlátlanul és ingyenesen hozzáférhet, bármikor és bárhol.
  • Graph: Matematikai segédeszköz, alakzatok, függvény ábrázolására, számítási feladatok elvégzésére.  

A tanulók matematika teljesítményét folyamatosan több alkalommal is mérjük:

  • Kilencedik évfolyam elején bementi méréssel tárjuk fel a hozzánk érkező tanulók matematikai ismereteit.
  • Az országos kompetencia mérésen a tizedik évfolyamos diákok matematika képességeit vizsgálják.
  • Minden év végén egységes évfolyam dolgozatot íratunk.
  • Tizenkettedik osztályban próba érettségi vizsgán tárjuk fel a maturálók matematikai felkészültségét.   

Az értékelés a tanév folyamán formálisan és informálisan is történik. Formális számonkérés esetén egységes az osztályozás (30%-tól elégséges, 50%-tól közepes, 70%-tól jó, 90% felett jeles)

Az országos összehasonlításra lehetőséget adó statisztikai adatok azt mutatják, hogy a Gépipariban eredményes a matematika oktatás. Iskolánk diákjai az országos átlag felett teljesítenek matematikából  a kompetencia mérésen és az érettségi vizsga során.

Komplex természettudomány

A tantárgynak  szerepe van abban, hogy rendszerezze, frissen tartsa, illetve kiegészítse a diákok meglevő tudását, és fejlessze természettudományos gondolkodásukat, képességeiket. A tananyag feldolgozása során kísérleteket végeznek és az eredményeiből következtetéseket vonnak le. A komplex természettudomány tantárgy keretében lehetőségünk nyílik arra, hogy a természeti folyamatokat minél több szempontból megvizsgálhassuk. Segítséget biztosít az OFI által javasolt 22 téma, melyek feldolgozásához IKT (információs és kommunikációs technológiák) eszközök az iskolában rendelkezésre állnak. A kémia ismeretek szoros kapcsolatban vannak az anyagismeret és anyagvizsgálat tantárgy keretében tanultakkal. A természettudományos ismeretek a szakmai képzés megalapozásában is fontosak. A tantárgy kapcsolatot teremt a tudományos eredmények, a természettudományos, a műszaki műveltség és a hétköznapi életben felmerülő problémák között.

 Fizika

A fizika az élet minden területén megjelenik, ismerete mindenki számára fontos, hogy a mindennapokban használható ismeretekre tegyen szert. A tananyag feldolgozása minden témakörben gyakorlati tapasztalatokkal, kísérletekkel, praktikus, hasznos ismeretekkel indul. A tanulók a tantervi témakörök megismerése során értelmezik a jelenségeket, megismerik a technikai alkalmazásokat, és így képesek lesznek eligazodni. a körülöttünk lévő természeti-technikai környezetben. A helyi tanterv lehetővé teszi a mélyebb összefüggések felismerését, önálló ismeretszerzést a mérnöki és a természettudományos pályára készülők számára is.

A természettudományos képzés során is jól használhatóak az informatikai eszközök: A fizikában ezek elsősorban a mérések értékelését segítő szoftverek (Audacity, Tracker), illetve a megfelelően megválasztott oktató programok, interneten elérhető filmek, animációk, szimulációk.  

A fizika tantárgy keretében eszközként használandó a matematika.
A fizika eredményes tanulása minden diák érdeke, mely megteremti a lehetőségét, hogy logikusan gondolkodó, kész felnőttekké váljanak.

A kerettantervi óraszámok miatt rendkívül céltudatos a helyi tantervünk összeállítása, hiszen minden tanulónk számára biztosítani kell a korszerű természettudományi műveltség elsajátítását.

Versenyek

A hagyományos megyei szervezésű versenyeken rendszeresen kimagasló eredményekkel veszünk részt:

  • a Bolyai János Megyei Matematikaversenyen,
  • a Szerethető Matematikaversenyen,
  • az Irinyi János Országos Kémia Versenyen,
  • Oláh György több fordulós levelezős kémia versenyen,
  • Eötvös Lóránd Megyei Fizika versenyen,
  • Mikola Sándor Országos Tehetséggondozó Fizikaversenyen,
  • Országos Szilárd Leó Fizikaversenyen,
  • Egészség megéri? városi vetélkedőn.

A természettudományos munkaközösség tagjai az iskolai élet aktív részvevői (elemgyűjtés, tankönyv rendelés, papírgyűjtés, véradás, kulturális programok szervezése, műsorok készítése, osztályfőnöki tevékenység).

Az iskolában rendszeresek a matematika- és tudománynépszerűsítő programok (kirándulások, előadások, matematikatörténeti kiállítások).
Budapest: Elektrotechnikai Múzeum, Gothard Asztrofizikai Obszervatórium

Törekszünk a felsőoktatási intézményekkel, a szakmai társaságokkal való kapcsolattartásra.

A munkaközösség több tagja rendszeres érettségi elnöki és emelt szintű vizsgáztatói feladatokat is vállal.

A szakmai ismeretek bővítésének egyik lehetősége pedagógus szakvizsgás képzéseken való továbbtanulás. A munkaközösség nyolc tagjának van szakvizsgája. 

Pályázatokon is részt veszünk: Programok szervezéséhez, versenyek lebonyolításához, szakmai tanulmányutakhoz, természettudományos tantárgyak emelt és középszintű tanításához, érettségi vizsgához szükséges kísérleti eszközök beszerzéséhez kérünk és kapunk anyagi támogatást.

Eseménynaptár

Augusztus 2018
H K Sz Cs P Szo V
1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31

Következő események

Ügyelet
2018 augusztus 22
Irásbeli pótvizsga
2018 augusztus 27
Szóbeli pótvizsga
2018 augusztus 28
Tanévnyitó
2018 szeptember 03

1%
Kérjük adójának 1%-ával támogassa az iskolai alapítvány működését.

Az  iskolai alapítvány tevékenységéről ide kattintva kaphat további információt.