Villamosenergia és a maghasadás. A paksi atomerőmű.
A fenntarthatósági hét keretében április 24-én kora reggel indultunk Paksra, 37 diákkal.
A résztvevők között voltak a 11.A, 11.D, 11.C, 10.C, 10.D, illetve a 12.B osztályok érdeklődő tanulói.
Pakson a látogatóközpontban kedvesen fogadtak bennünket, a megfelelő rendvédelmi intézkedések után (személyi okmányok ellenőrzése, fémtárgyak elzárása, fotók készítése a látogatókról) beléphettünk az üzemi területre. Kísérőnk irányításával tízemeletes magasságból nézhettünk le az I-és II-es blokkokra. A diákok tájékoztatót hallhattak az atomerőmű felépítéséről, a primer és a szekunder kör szerepéről, a Duna vizének jelentőségéről, a karbantartási munkák fontosságáról, a hulladékkezelésről. Tájékoztatást kaptak a tanulók a munka világával kapcsolatos kérdéseikre, az atomerőműben való elhelyezkedés lehetőségeiről, a munkakörülményekről és juttatásokról, a továbblépés lehetőségeiről.
Majd viszonylag zajos munkaterület megtekintésére került sor, ahol a füldugó használata is kötelező volt. Ezen a helyen a szivattyúk, a kondenzátorok és turbinák működését figyelhették meg a diákok.
Az üzemi terület elhagyása után a látogatóközpontban kaptunk nagyon részletes tájékoztatót a következő témákkal kapcsolatban:
- a Duna vizének jelentősége, a vízhőmérséklet szabályozásának előírásai
- a különböző országok atomerőműveinek száma, elhelyezkedése, típusai
- a radioaktivitás története, a legismertebb személyek
- a szabályozott láncreakció lényege
- diffúziós ködkamra működésének lényege
- a szabályozó rudak szerepe, jelentősége
- a hulladéktárolás problémái, az elhelyezés lehetőségei
- az atomerőmű bővítésének okai, Paks 2 szerepe
A diákok a kb. 2,5 órás szakmai tájékoztatást nagyon fegyelmezetten, odafigyeléssel hallgatták végig. A kísérőnk nagyon megdicsérte a csoportot. Nagyon motiváltak voltak a gyerekek, hiszen a többször is jól válaszolók jutalomban részesültek.
Hazafelé úton megálltunk Balatonfűzfőn, ahol bobozásra nyílt lehetőségünk. Sajnos az időjárás nem fogadott bennünket kegyeibe, végig szakadt az eső, de a legbátrabbakat ez nem tántorította el a száguldás élményétől.
A kora esti órákban szerencsésen megérkeztünk az iskolához, bízom benne, hogy minden diák sok-sok élménnyel tért haza és néhányan a következő tanévben is részt vesznek ezen az iskolai programon.
Geröly Péter, szervezőtanár