Beszámoló a GINOP-6.2.3-17-2017-00029 azonosító számú projekthez kapcsolódó, szabadidő hasznos eltöltését támogató iskolai programok megvalósításáról. Villamosenergia és a maghasadás. A paksi atomerőmű.
Reggel, a korai órában indultunk el Paksra, az út kb. három órán át tartott, kicsit hosszú volt.
Pakson a látogatóközpontban kedvesen fogadtak bennünket, a megfelelő rendvédelmi intézkedések után (személyi okmányok ellenőrzése, fémtárgyak elzárása) beléphettünk az üzemi területre. Kísérőnk irányításával tízemeletes magasságból nézhettünk le az I-és II-es blokkokra. A diákok tájékoztatót hallhattak az atomerőmű felépítéséről, a primer és a szekunder kör szerepéről, a Duna vizének jelentőségéről, a karbantartási munkák fontosságáról, illetve a védő-óvó intézkedésekről is, pl. a ruházat jelentőségéről, a doziméter szerepéről.
Majd viszonylag zajos munkaterület megtekintésére került sor, ahol a füldugó használata is kötelező volt. Ezen a helyen a szivattyúk, a kondenzátorok és turbinák működését figyelhették meg a diákok.
Az üzemi terület elhagyása után a látogatóközpontban kaptunk nagyon részletes tájékoztatót a következő témákkal kapcsolatban:
- a Duna vizének jelentősége, a vízhőmérséklet szabályozásának előírásai
- a különböző országok atomerőműveinek száma, elhelyezkedése, típusai
- a radioaktivitás története, a legismertebb személyek
- a szabályozott láncreakció lényege
- diffúziós ködkamra működésének lényege
- a szabályozó rudak szerepe, jelentősége
- a hulladéktárolás problémái, az elhelyezés lehetőségei
- az atomerőmű bővítésének okai, Paks 2 szerepe
A diákok a kb. 2,5 órás szakmai tájékoztatást nagyon fegyelmezetten, odafigyeléssel hallgatták végig. Mindvégig lehetőségük nyílt kérdéseket feltenni, illetve válaszolni a vezetőnk által feltett kérdésekre. Nagyon motiváltak voltak a gyerekek, hiszen a többször is jól válaszolók jutalomban részesültek.
Hazafelé úton megálltunk Balatonfűzfőn, ahol bobozásra nyílt lehetőségünk. Minden diák legalább egyszer lecsúszhatott a bobpályán, melynek során élvezhették a sebességet és a csodálatos balatoni panorámát.
A kora esti órákban szerencsésen megérkeztünk az iskolához, bízunk benne, hogy minden diák sok-sok élménnyel tért haza.
Geröly Péter és Paukovits Éva, kísérőtanárok